Fyzická příprava jezdce, aneb motokrosaři se jen nevozí.

08.03.2021 19:07

    Motokros z jiného pohledu. Jak je náročná fyzická příprava motokrosaře? Dozvíš se v článku.

 

    Motokrosaři často slýchávají věty typu: „nojo, vždyť jen jedeš na motorce…jen se vozíš“ .. Jenže ono to tak právě není.
    Motokros je silově vytrvalostní sport a je považován za jeden z nejnáročnějších sportů vůbec. Proč? Představte si, že jedna závodní rozjížďka trvá v rozmezí 20-40 minut a jezdec dosahuje až 200 tepů za minutu., současně zapojuje všechny svalové skupiny na těle – nohy, záda, ruce, břicho, hluboký stabilizační systém… Jezdec je nucen rychle reagovat na náhlé změny na nerovném povrchu, což znamená nejen svalovou aktivitu, ale také aktivitu mozku, přemýšlí jakou stopu zvolí, jakou rychlostí projede zatáčku, co zařadí, musí hlídat jezdce před sebou i za sebou. Zkrátka a dobře, motokrosaři se jen „nevozí“. Aby jezdci dosahovali vytoužených úspěchů, musejí se připravovat i mimo motorku. Náš jezdec Adam Straka pro nás připravil krátké povídání a video o jeho přípravě.

    „Moje příprava, zimní i letní, spočívá v pravidelnosti . Po posledním odjetém závodě vše zazimujeme, dám si týden volno a zahájím zimní přípravu v posilovně. Už čtvrtou sezónu mám kondiční přípravu mimo motorku pod vedením skvělé trenérky Markéty Janusiczové, za kterou pravidelně každé 2-3 týdny dojíždím do Brněnského Gold´s Gymu (když není Covid). V Brně mi kontroluje techniku a správnost provedení cviků. Případně upravuje cvičební plán a doma pak v posilovně cvičím 6 dní ze 7 sám. Jeden den mám volno. Cvičení mám nastavené kombinovaně. Silové a kondiční + doplňuji cyklotrenažér. Před začátkem sezony mi plán upraví a soustředím se na kondičku a výdrž. Poslední 2 roky se mi stará i o doplňkovou fyzickou přípravu v průběhu MX sezóny. Markéta se mi stará také o životosprávu, jak v týdnu, tak i v závodní dny. Cvičení bez správné životosprávy nemá smysl.
    O suplementační plán a regeneraci se mi stará Martin Vykouřil z Brněnského ForActivu. Nejde mít takovouto fyzickou zátěž bez pravidelného doplňování potřebných látek do těla. Podle příbalového letáku toto nejde užívat, suplementaci musí poradit a nastavit někdo, kdo tomu perfektně rozumí.  Mám od Martina čistě individuální plán jak na zimní přípravu, tak na sezonu na motorce. Na motorce začínám jezdit tak 3 týdny před prvním závodem. V zimě vůbec nejezdím, i když jsou hezké dny. To bych musel jezdit buď pořád, nebo raději vůbec a naplno se soustředím na cvičení a přípravu.
    Na motorce mě trénuje David Kosmák. Snažíme se potkat aspoň 1 x týdně, ale ne pokaždé se to povede. Hlavně jemu vděčím za výsledky. S fyzičkou se počítá a pak už je to o technice jízdy a tady mi David předává své cenné zkušenosti. Další, bez koho by to nešlo je skvělý mechanik Roman Hlavsa. Ten se mi stará o motorky.  V průběhu celého roku průběžně docházím k fyzioterapeutovi panu Aleši Jelínkovi. Toto je způsob, jak motokros dělám já a jak mi to maximálně vyhovuje.
    Jen doufám, že to nedělám celé zbytečně a že se Covid situace uklidní a že budeme moci v květnu už aktivně závodit. Pro letošní rok se chystám na zkoušku zúčastnit pár vybraných závodů seniorského MMČR, abych se trochu otrkal a nabral zkušenosti. Dále pár závodů Juniorského MMČR, rád bych odjel celou Pardubickou SMS. Mám mezinárodní licenci a rád bych zkusil nějaký závod Rakouského mistráku. No a doplním to o mé oblíbené tratě jako je Pacov, Opatov, Dalečín v Chalupa a Meteorit cupech. Hlavně ve zdraví a bez úrazů. Zlomené rameno z loňského Vranova se mi hezky zahojilo a v přípravě mě neomezuje.“ řekl Adam Straka.

 

TOPlist

   

  

Kontakt

REGION RACING s.r.o. Dlouhá 730/35
Praha 1
110 00

IČ: 083 56 378
DIČ: CZ08356378
Číslo účtu: 115-9924310237/0100
IČP:1013138261
Erik Provazník
+420 604 374 364
team@region-racing.cz